Barcelona en Comú till Federation2017

NYHET! Federation 2017 säger välkomna till:

Elena Tarifa, aktivist i utrikes- och feministutskottet samt HBTQ-gruppen inom Barcelona en Comú, distriktsordförande i Barcelona stad och David Fernandez Guerrero, aktivist i utrikes- och kommunikationsutskottet för Barcelona en Comú. Phd i regional innovation och utveckling.

Barcelona en Comu föddes som en gräsrotsrörelse i protest mot gentrifieringen, vräkningarna och de skenande bostadskostnaderna för medborgarna i staden. Idag leder de stadsfullmäktige i Barcelona.

Vad har ni för förväntningar på konferensen?

Runt om i världen erbjuder municipalismen, (deltagande i lokal demokrati) möjligheter för medborgare att återta makten över sina liv och sin framtid. På vissa platser, som i Barcelona, har municipalistiska nätverk kandiderat och på det sättet återtagit sina lokala parlament, och därmed ersatt en etablerad representativ politik med fördjupade demokratiska och deltagarfrämjande modeller, där många medborgare tar aktiv del i t ex bostadsfrågor, stadsplanering, kollektivtrafik eller social trygghet.

Vi hoppas att dessa rörelser kan inspirera aktivister i Stockholm, Malmö och andra kommuner i Sverige att formulera strategier anpassade för att fördjupa just sin lokala demokrati. Vi hoppas också kunna dela med oss av våra erfarenheter med de andra deltagarna i konferensen och lära oss av dem. Men också att utöka vårt internationella municipalistiska nätverk.

Vad är det som står på spel?

Runt om i världen visar statspolitik upp sina begränsningar: Staten responderar inte på kraven på en mer transparent, deltagande demokrati, och den agerar inte på ett kraftfullt sätt mot globala utmaningar som sociala rättigheter, klimatkrisen och integration av flyktingar. På vissa platser ökar dessutom pressen från främlingsfientliga, nationalistiska och auktoritära krafter. Municipalism kan motverka dessa tendenser eftersom det är en progressiv, global kraft i vilken kommunala och lokala aktivistiska rörelser kämpar tillsammans för att tackla vardagliga utmaningar.

Vad väntar härnäst för BComu?

Vi tror att medborgare kan ta tillbaka kontrollen över sina kommuner och besluta tillsammans i transparenta processer om frågor som rör vardagen. En framtida uppgift för Barcelona en Comú är att vi fortsätter att förändra staden genom att stödja andra municipalistiska projekt runt om i världen.

Vi står också inför nya metoder att utöva politik, genom feminismen, som innebär andra sätt att möjliggöra deltagande, där alla röster lyssnas på. En av våra utmaningar är att förstärka deltagandet bland breda grupper bland medborgarna inom organisationen, utifrån kön, ålder och ursprung samtidigt som vi håller kontakterna levande med stadens sociala rörelser, och försöker förändra stadsfullmäktige till en mer demokratisk institution.

Läs mer om Barcelona en Comú här: https://www.theguardian.com/…/barcelona-comun-guide-how-win…

Be First to Comment