NYHET! Federation 2017 säger välkomna till Massa Critica, Neapel

Neapel i södra Italien är en av de städer i Europa där en radikal rörelse är på framväxt. En så kallad municipalistisk rörelse, som utgår från det lokala för att bygga demokrati underifrån utifrån människors behov och miljö. Under de senaste åren har en mängd husockupationer svept fram över staden och människor, som blivit bostadslösa i krisen, har fått tak över huvudet.
”Massa Critica” (kritisk massa), har funnits i två år och vill verka för allas rätt till staden. Förra sommaren valdes borgmästaren Luigi de Magistris att sitta ytterligare en femårsperiod i kommunen. Ett tillägg i kommunallagen har införts som legitimerar ockupationer som kommer allmänheten till godo. Massa Critica för en dialog med borgmästaren och kommunen. Det är en plattform som bygger på lokala folkförsamlingar och tanken om ett agora populare. Men också med siktet på att skapa framtida institutioner som bygger på allmänningens principer och som kan ersätta ett föråldrat och demokratiskt urvattnat styre.
Massa Critica kommer att berätta om de pågående kamperna i Neapel; i industriområdet Bagnoli, om bostadsnätverket ”Mangiammace o pesone” och praktikerna hos de många allmänningarna, bene comuni, i staden.
Vad har ni för förväntningar på konferensen?
Vi vill skapa nya förbindelser och kontakter med andra sociala rörelser i Europa. Vi hoppas också kunna dela med oss av våra erfarenheter med de andra deltagarna i konferensen och lära oss av dem.
Vad är det som står på spel?
En av de viktigaste politiska frågorna är migration och migranters rättigheter. Vi måste diskutera hur vi som sociala rörelser kan kämpa tillsammans, för migranters rättigheter och skapa gemensamma och inkluderande städer.
Vad väntar härnäst för Massa Critica?
Kampen i Neapel utvecklas. Vi kan inte prata om Neapel utan att sätta staden i ett större ramverk av pågående framväxande municipalistiska projekt och städer runtom i världen. Massa Critica har varit det första sociala laboratoriet som samlat många konflikter och kamper runtom i Neapel. Nu efter två år försöker vi utvärdera vilka mål vi uppnått och vilka problem vi stött på, för att kunna fortsätta utvecklas och bestämma över vår framtid.
Läs mer om Neapel här:
Rebellstaden Neapel befriar sina rum:
Naples rising: rebel youth movements buzz in the old city
Bilden är från 6 juli 2016, ett av många Massa Critica-torgmöten i Neapel från de senaste åren.

Be First to Comment